I år har Farbror Arnes rullat ut rosa mattan för årets smak Marshmallow och tagit premiumglassen in i modevärlden. Lanseringskampanjen ”Årets minst lagoma nyhet” har spridits som en löpeld på sociala medier och tagit sig hela vägen till ELLE-galan. Triumf Glass ligger bakom produkten och kampanjen.
Farbror Arnes premiumglassar har smaker med ”extra allt”. Årets nyhet Marshmallow är inget undantag – något man tog fasta på i vårens lanseringskampanj som skapades tillsammans med den nya kommunikationspartnern The Bond.
– Vi är ett innovativt glassvarumärke som alltid letar efter nya smakupplevelser. Årets nyhet är en smak som väcker nyfikenhet och sticker ut och därför ville vi även skapa en kampanj som gör det, säger Moa Frisk, marknadschef på Triumf Glass.
Hjärtat i kampanjen är en rosasprakande reklamfilm där årets Farbror Arnes-karaktär med kaxig attityd sätter marshmallow-fluff i fokus. ”Årets minst lagoma nyhet” återspeglas i allt från set design ner till den specialskrivna musiken med retrokänsla. Med lekfull text likt ”Marshmallow – let’s bounce around all day” togs konceptet till sin spets.
För att skapa spridning har Farbror Arnes och The Bond lagt en gedigen contentstrategi där popkulturen varit den kreativa språngbrädan. Genom blinkningar till aktuella händelser i den unga målgruppens värld har Farbror Arnes Marshmallow varit ständigt aktuell. När Ariana Grande bar en extravagant rosa klänning på Oscarsgalan eller när Kylie Jenner återgick till sin rosa hårfärg var Farbror Arnes inte sen på att kommentera.
– Vi vill vara snabba på att identifiera händelser i omvärlden som lekfullt kan appliceras på varumärket och produkten, i det här fallet Farbror Arnes Marshmallow. Vi ser att det är så vi kan vinna förtroende och fortsätta finnas i medvetandet hos en ibland reklamtrött ung målgrupp, säger Emelie Martinsson, AD på The Bond.
För att sticka ut ytterligare tog Farbror Arnes konceptet vidare i fysisk form och blev första glassvarumärket någonsin att sponsra ELLE-galan – årets största svenska modeevent. På plats fick kändiseliten kliva in i en fluffigt rosa värld, provsmaka nyheten och genomföra roliga utmaningar som spreds via sociala medier. Till exempel fick Benjamin Ingrosso göra ett smaktest och skådespelarna från Netflixsuccén Barracuda Queens körde en omgång ”Sanning eller konsekvens”. Klippen har efter eventet fått tusentals organiska visningar på Instagram och TikTok.
Datum
Juli 2024