Estrella arbetar löpande med hållbarhet och har genom införandet av en rad åtgärder minskat sin plastanvändning med 430 km under ett år. För att uppmärksamma detta har de samarbetat med TikTok-profilen Galadrius genom att skicka upp honom högst upp på taket av Gothia Towers i Göteborg.
Date
Oktober 2021
Flera av Estrellas snackspåsar har blivit mindre, men med samma goda innehåll. Lägger man ihop all den plast som Estrella inte längre använder under ett år blir den totala siffran 430km. För att visualisera exakt hur långt detta är placerade Estrella den populära influencern Galadrius på taket av Gothia Towers, ett torn som mäter 77 meter upp i luften, där han berättade att 430km är lika långt som ner till marken 5500 gånger.
- Estrellas målgrupp bryr sig i hög utsträckning om klimatfrågor, där plastfrågan är ett av de områden som engagerar allra mest. Med hjälp av Galadrius visualiserar vi plastminskiningen på ett nytt sätt och som känns intressant för målgruppen att ta till sig, säger Josefin Hugosson, CSR & Trade Marketing Manager.
Utöver att göra snackspåsarna mindre har Estrella även gjort dessa tunnare och på så vis minskat sin plastanvändning ytterligare. I produktionen har man minskat användningen av plastfilm runt snackspallarna med 36%, något som kanske inte märks för konsumenten. Däremot kan de ha uppmärksammat att Estrella inte längre genomför klassiska köp och få-kampanjer, för att ytterligare minska sin användning av plast i form av brandade produkter.
Under klimatinitiativet ”Bara schyssta snacks” genomför Estrella ett löpande klimatarbete för att erbjuda konsumenter schysstare snacks. Kommunikationen kring ”Bara schyssta snack” fokuserar på Estrellas klimatavtryck, och har bland annat synts som information på påsarna. Estrella har även skapat en plattform på estrella.se som i detalj redovisar produkternas klimatpåverkan.
Kampanjen är framtagen i samarbete med Estrellas kommunikationspartner The Bond och syns under hösten i playkanaler, Instagram, Facebook, YouTube, TikTok och Twitch.
Arbetsgrupp:
The Bond
Karin Haglund, projektledare
Emelie Martinsson, AD
Annica Brink, copywriter
Minéa Palm, copywriter, praktikant
Madeleine Fransson Stöök, PR
Estrella
Sofi Randén, marknadschef
Karin Isaksson, Senior Brand Manager
Jenny Pira, PR & Social Media Manager
Josefin Hugosson, CSR & Trade Marketing Manager
