• StartWhere we begin
  • OfferWhat we offer
  • WorkWhat we've done
  • About usWho we are
  • ContactWhere you'll find us
  • Newsroom
  • LinkedIn
  • Instagram
  • Cookies settings

Estrella skickade upp influencern Galadrius på taket av Gothia Towers för att prata plast

Estrella arbetar löpande med hållbarhet och har genom införandet av en rad åtgärder minskat sin plastanvändning med 430 km under ett år. För att uppmärksamma detta har de samarbetat med TikTok-profilen Galadrius genom att skicka upp honom högst upp på taket av Gothia Towers i Göteborg.

Date
Oktober 2021

Share this

Flera av Estrellas snackspåsar har blivit mindre, men med samma goda innehåll. Lägger man ihop all den plast som Estrella inte längre använder under ett år blir den totala siffran 430km. För att visualisera exakt hur långt detta är placerade Estrella den populära influencern Galadrius på taket av Gothia Towers, ett torn som mäter 77 meter upp i luften, där han berättade att 430km är lika långt som ner till marken 5500 gånger.

- Estrellas målgrupp bryr sig i hög utsträckning om klimatfrågor, där plastfrågan är ett av de områden som engagerar allra mest. Med hjälp av Galadrius visualiserar vi plastminskiningen på ett nytt sätt och som känns intressant för målgruppen att ta till sig, säger Josefin Hugosson, CSR & Trade Marketing Manager.

Utöver att göra snackspåsarna mindre har Estrella även gjort dessa tunnare och på så vis minskat sin plastanvändning ytterligare. I produktionen har man minskat användningen av plastfilm runt snackspallarna med 36%, något som kanske inte märks för konsumenten. Däremot kan de ha uppmärksammat att Estrella inte längre genomför klassiska köp och få-kampanjer, för att ytterligare minska sin användning av plast i form av brandade produkter.

Under klimatinitiativet ”Bara schyssta snacks” genomför Estrella ett löpande klimatarbete för att erbjuda konsumenter schysstare snacks. Kommunikationen kring ”Bara schyssta snack” fokuserar på Estrellas klimatavtryck, och har bland annat synts som information på påsarna. Estrella har även skapat en plattform på estrella.se som i detalj redovisar produkternas klimatpåverkan.

Kampanjen är framtagen i samarbete med Estrellas kommunikationspartner The Bond och syns under hösten i playkanaler, Instagram, Facebook, YouTube, TikTok och Twitch.

Arbetsgrupp:

The Bond

Karin Haglund, projektledare

Emelie Martinsson, AD

Annica Brink, copywriter

Minéa Palm, copywriter, praktikant

Madeleine Fransson Stöök, PR

Estrella

Sofi Randén, marknadschef

Karin Isaksson, Senior Brand Manager

Jenny Pira, PR & Social Media Manager

Josefin Hugosson, CSR & Trade Marketing Manager

We’re an independent communication agency based in Gothenburg, Sweden. We fuse strategy with creative. Our output is activation and growth for your brand.

Visit us

Packhusplatsen 2
SE-411 13 Gothenburg
Sweden

We use cookies on this site

We use cookies and other tracking technologies to improve your browsing experience on our site, show personalized content, analyze site traffic, and understand where our audiences come from. By choosing I Accept, you consent to our use of cookies and other tracking technologies. However, you may visit "Cookie settings" to provide a controlled consent.