Farbror Arnes och The Bond lanserar årets glassnyheter med hyllning till svensk fikakultur

Farbror Arnes, Triumf Glass premiumvarumärke, har återigen valt att samarbeta med kommunikationspartnern The Bond. Denna gång för lanseringen av de nya smakerna Kanelbulle och Lemon Curd. Med en kampanj som kombinerar lekfullhet, färg och en nyskriven låt vill Farbror Arnes bjuda in till en smakupplevelse där fika möter glass – på en pinne.

Vi svenskar är kända för att älska vår fikastund. I genomsnitt lägger vi 70 timmar om året att fika på jobbet och bland de mest populära godsakerna hittar vi kladdkaka, småkakor och inte minst kanelbullen. Det är ingen slump att Farbror Arnes valt att smaksätta sina premiumglassar med klassiska fikasmaker, och i årets kampanj tar man den svenska fikatraditionen till en ny nivå med konceptet ”Fika på en pinne”.

”Känslan när man tar en fika är att man slappnar av, släpper alla måsten och bara har det gött en stund. Den känslan skulle kunna sammanfattas i uttrycket ’livet på en pinne’, eller som i det här fallet Fika på en pinne”, säger Elof Ivarsson, copywriter på The Bond.

Kampanjen ackompanjeras av en specialskriven låt av Hannes Liden. Till tonerna av ”Fika on a stick” ser vi en färgglad karaktär som lever ut känslan av en riktigt god fika.

”Karaktären är ett återkommande element i Farbror Arnes kommunikation och som i år förkroppsligar en skön vardagsnjutare. Han bjuder på sig själv och har självkänsla nog att äga sin stil,” säger Emelie Martinsson, AD på The Bond.

Kampanjen rullar under våren och sommaren i butik, på utomhustavlor och i sociala medier. Men redan nu har Farbror Arnes sparkat igång glassäsongen, bland annat med ett intimt influencerevent hostat av Brita Zackari.

”Vi ville skapa en glassupplevelse som känns genuin och samtidigt lekfull. Farbror Arnes handlar om att unna sig, och vi tycker årets kampanj verkligen fångar det. Vi är stolta och glada över en så färgstark och inbjudande kampanj som vi skapat tillsammans med The Bond”, säger Moa Frisk, marknadschef på Triumf Glass.

Se den nya Farbror Arnes-filmen här

Datum
Mars 2025

Fakta

Namn:
Cecilia Flodin

Titel:
Head of Marketing Hotel Operations på Nordic Choice Hotels