Nordstan, ett av Sveriges största affärscentrum, lanserar nu en ny kampanj där fokus inte ligger på butiker eller restauranger – utan på de miljontals människor som varje år väljer att komma dit. Med budskapet ”Nordstan är inget utan dig” vill man påminna om att stadens pulserande hjärta inte kan slå utan sina besökare.
– Vi har 25 miljoner besökare varje år som väljer Nordstan för att umgås och göra sina ärenden. Det är vi såklart både glada och tacksamma för och vill hylla alla som gör det, säger Sanna Dahl, marknadschef Nordstan.
I kampanjfilmen, som är regisserad av Magnus Jälthammar, möter vi ett axplock av de människor som besöker Nordstan, alla med sina egna anledningar: handla, luncha, träffa vänner eller varför inte sjunga? I en av scenerna ser vi till exempel Håkan Hägg, en välkänd profil i Göteborg som sjungit i Nordstan i flera decennier. Han fick även nationell uppmärksamhet under sommaren när han var förband åt Håkan Hellström under dennes tre utsålda konserter på Ullevi.
Musiken i filmen är specialskriven av Markus Hasselblom, och lyfter känslan av Göteborgs hjärtslag.
Kampanjen är skapad tillsammans med kommunikationsbyrån The Bond, som varit Nordstans partner i drygt ett och ett halvt år.
– Arbetet är en del av en långsiktig strategi som bygger på insikten att kärlek måste förtjänas genom att också ge kärlek, säger Sandra Heaver, strateg på The Bond.
– Viktigt inte minst när det övergripande målet är att bli Sveriges mest omtyckta affärscentrum, säger Sandra Heaver.
Mer än bara shopping
Förutom hundratals butiker, restauranger och caféer arrangerar Nordstan över 250 kostnadsfria evenemangsdagar varje år. Allt från konserter och dansbandskvällar till pop-up-bio, marknader och familjeaktiviteter som är helt gratis och öppna för alla. Det är en central del av strategin för att uppnå målet.
Ett levande hjärta i Göteborg
Nordstan ligger mitt i centrala Göteborg och är en plats som engagerar. En egen undersökning visar att unga göteborgare rankar Nordstan högt, medan äldre publik från ytterområden är mer avvaktande. Det senare vill den här kampanjen ändra på genom att skapa fler positiva associationer till Nordstan. Oavsett åsikt går det inte att förneka att Nordstan med sitt stora utbud och sitt ständiga flöde av människor är ett landmärke i staden.
– Ja, här är mycket folk och högt tempo, precis som det ska vara. Med Nordstans bredd när det kommer till både shopping och underhållning är vi ett av få ställen i stan med riktig citypuls, fortsätter Sanna Dahl.
– Tanken är att ärligt och utan skygglappar men med en upphöjd känsla manifestera Nordstan som ”Göteborgs pulserande hjärta”, säger Ebba Blomgren och Vanessa Jonasson, båda AD:s på The Bond.
– Vi vill helt enkelt visa att alla – oavsett vem man är, var man kommer ifrån eller varför man är här – alltid är välkomna till Nordstan, avslutar Sanna Dahl.
Scream är mediabyrå och filmen rullar just nu i olika versioner i TV4 Play samt på YouTube och Meta. Se filmen här.
Arbetsgrupp
Nordstan:
Sanna Dahl, Marknadschef
Malin Niklasson, Digitalt ansvarig kommunikatör
The Bond:
Sandra Heaver, Strateg
Nathalie Gonzalez, Projektledare
Ebba Blomgren, Art Director
Vanessa Jonasson, Art Director
Annica Brinck, Copywriter
John Horn, Producent Stygn
Magnus Jälthammar, Regissör
DoP: Ulf Gärdin
Stylist & Set Designer: Jenna Widell
Post production: Canfilm
Musikproducent: Markus Hasselblom
Datum
September 2025
