Vad som började som en tvåmannabyrå i januari 2014 har tio år senare vuxit till en strategisk kommunikationsbyrå med över 20 anställda. I och med det har en av de ursprungliga visionerna uppfyllts, vilket fått Göteborgsbyrån The Bond att sätta upp nya, ambitiösa mål.
– Från första början har vårt mantra varit att lämna världen runt oss i bättre skick än vi fann den, säger The Bonds VD, Malin Zetterlund. Hon tillägger att det kan låta förmätet, men att det präglar hur bolaget tar sig an kunduppdragen.
The Bond har tre grundstenar i allt bolaget gör: strategi, kreativitet och relation. För ett bra resultat krävs att alla tre finns på plats, menar Martin Ahlgren.
– Med rätt strategi skapar du kommunikation som är förankrad i något. Samtidigt krävs vassa kreativa lösningar för att nå fram till mottagaren. Och för att övertyga kunden krävs ömsesidigt förtroende och en ärlig, positiv och varaktig relation.
På frågan om de kunde drömma om att nå dit de nått idag nickar bägge två. Malin berättar hur deras styrelseordförande under det första året bad dem att måla en framtidsvision.
– Vi satt vid ett stort konferensbord, bara vi tre och jag sa att visionen är att The Bond en dag ska fylla varje plats vid ett lika stort bord.
Idag är det målet uppfyllt och närmare 25 strateger, projektledare, kreatörer och utvecklare samsas på The Bonds kontor i Göteborg. Men att visionen är uppfylld samtidigt som The Bond firar tio år får inte duon att luta sig tillbaka. När många i branschen talar om tuffa tider är det optimistiska tongångar om tillväxt hos The Bond. Både Malin och Martin menar att anledningen är att de handplockade medarbetarna ständigt levererar på alla tre av bolagets grundstenar.
– För tio år trängdes vi två i ett litet kök i Victoriapassagen. Några år senare växte vi ur vårt kontor vid Kaserntorget. Frågan är inte om, utan när det börjar bli rejält trångt här. Vi har högt satta mål för de kommande åren och är på god väg redan, säger Martin.
Bägge är överens om att The Bond kommer att fortsätta se till att såväl varumärken som människor utvecklas. Det har varit deras framgångsrecept i tio år.
– Samtidigt är jag ödmjuk inför att allt kan förändras, säger Malin och fortsätter: vi har kämpat oss igenom en lågkonjunktur och en pandemi. Ingen vet vad som väntar i framtiden, men vi är fast beslutna att fylla den med kloka strategier, vass kreativitet och härliga relationer.
Så hur firar de sin tioårsdag?
–Det är mer energibar än tårta. Vi har nyligen inlett fantastiskt spännande samarbeten med Nordstan och Västtrafik och de senaste veckorna har vi fått möjligheten att teckna två av våra största avtal hittills. The Bond fortsätter växa, vilket är den bästa present vi kan önska oss, avslutar Martin Ahlgren.
Datum
Januari 2024