• StartWhere we begin
  • OfferWhat we offer
  • WorkWhat we've done
  • About usWho we are
  • ContactWhere you'll find us
  • Newsroom
  • LinkedIn
  • Instagram
  • Cookies settings

The Bond och Merrell tar konceptet Urban Hiking ut i Europa

Outdoor-märket Merrell och The Bond tar nu sitt mångåriga samarbete till nästa nivå med en stor europeisk kampanj. Men inte med bilder på skogar och berg – The Urban Hiking Guide visar istället hur staden kan vara en arena för friluftsliv. 

Outdoor-märket Merrell och The Bond tar nu sitt mångåriga samarbete till nästa nivå med en stor europeisk kampanj. Under temat Hiking is Everywhere vill de inspirera stadsbor att upptäcka sin egen stad eller andra städer till fots.

Kampanjen bygger vidare på ett urban hiking-koncept som The Bond tog fram för den nordiska marknaden 2024. I år lanseras det i Europa med en ny integrerad satsning som kombinerar print, digitalt, utomhusreklam och influencer-marknadsföring.

Hjärtat i kampanjen är The Urban Hiking Guide, ett pappersmagasin som lyfter fram lokala influencers och deras bästa stadsvandringar i tio europeiska städer, bland annat Barcelona, London, Berlin, Lyon och Stockholm. Det analoga innehållet i tidningen – foton, intervjuer och tips – används även i digitala kanaler och kompletteras med filmer och kartor.

– Vi har länge haft ett givande och framgångsrikt samarbete med Merrell, som fördjupats de senaste åren. Det vi har gjort tillsammans har fått fantastisk respons internt på Merrell, och ryktet har även nått till huvudkontoret i USA. Det har givit oss förtroendet att nu ta fram material för de europeiska marknaderna, säger Jenny Ekberg, projektledare på The Bond.

En av de största satsningarna sker i Frankrike, där en utomhuskampanj frontas av influencern och skådespelaren Adrien Truong när han utforskar Paris till fots.

– Kampanjen ompositionerar Merrell som ett mer urbant varumärke, vilket var vårt uppdrag. Vi vill inspirera till att upptäcka staden till fots, ta en paus från skärmen och komma ut. Samtidigt visar vi att Merrell passar en cool, modern stadslook – du måste inte bära funktionskläder för att gå ut och röra på dig, säger Emelie Martinsson, AD på The Bond.

I kampanjen ger tio influencers sina bästa stylingtips och sitt perspektiv på urban hiking. Genom intervjuer, kartor, filmer och filmat content bjuder de på en personlig guide till i sina städer och tipsar om dolda pärlor utanför turiststråken.

Urban hiking är en het trend just nu och med den här kampanjen vill Merrell ligga i framkant och fånga upp nya konsumenter. Kampanjen lanseras i vår och rullas ut över hela Europa.

– Urban hiking är ett nytt sätt att se på friluftsliv som vi nu börjat jobba med många olika sätt. Den här kampanjen hjälper oss att omdefiniera utomhusupplevelsen och nå en ny generation äventyrare, säger Adam Svensson, Marketing Manager på Merrell.

Datum
Maj 2025

Dela på

Fakta

Namn:
Cecilia Flodin

Titel:
Head of Marketing Hotel Operations på Nordic Choice Hotels

We’re an independent communication agency based in Gothenburg, Sweden. We fuse strategy with creative. Our output is activation and growth for your brand.

Visit us

Packhusplatsen 2
SE-411 13 Gothenburg
Sweden

We use cookies on this site

We use cookies and other tracking technologies to improve your browsing experience on our site, show personalized content, analyze site traffic, and understand where our audiences come from. By choosing I Accept, you consent to our use of cookies and other tracking technologies. However, you may visit "Cookie settings" to provide a controlled consent.